8 Manfaat sumber air

Seluruh makhluk hidup di muka bumi memerlukan air. Sejak awal kehidupan, mahluk hidup terutama manusia telah memanfaatkan air untuk kelangsungan hidupnya. Seiring dengan pertambahan penduduk dan perkembangan industri, keperluan manusia akan sumber air sangat meningkat. Berikut adalah manfaat sumber air sebagai pendukung kehidupan.


  1. Manusia dan haiwan dapat memperoleh sumber makanan dari perairan, seperti berbagai jenis ikan, rumput laut, ketam, udang, kerang dan lain-lain.
  2. Ia sebagai laluan perhubungan, Wilayah yang didominasi oleh perairan sangat bergantung pada laluan air, seperti adanya sungai atau laut  inilah hubungan antara wilayah dapat terjalin.
  3. Fungsi untuk tenaga elektrik. Pergerakan air pasang dan surut dapat menghasilkan tenaga elektrik. Selain itu, arus laut dapat dimanfaatkan sebagai tenaga menggerakkan perahu.
  4. Fungsi rekreasi. Keadaan pantai, danau, dan pulau yang indah dan bersih difungsikan sebagai tempat perlancongan
  5. Fungsi pengaturan iklim. Perbezaan sifat fizik air laut dan daratan dapat mempengaruh gerakan udara (angin). Sebagai contoh memanaskan perairan dan mengakibatkan penguwapan kemudian turun sebagai hujan.
  6. Sebagai tempat perikanan. Manusia memanfaatkan perairan sebagai tempat perikanan, seperti sangkar udang, pembiakan kerang, mutiara dan sejenisnya.
  7. Sumber mineral, seperti garam, kalium karbonat, dan lain-lain
  8. Sumber bahan seperti minyak bumi, timah, gas alam, dan lain-lain
Dengan ke 8 manfaat sumber air ini kita dapat memaksimakan sumber air yang ada dan tentunya kita harus menjaga sebagi  keperluan sekarang dan masa yang akan datang.