Manfaat Air bagi kehidupan Manusia

Air merupakan zat yang paling penting dalam kehidupan setelah oksigen. Sekitar tiga per empat bahagian dari tubuh kita terdiri dari air dan tidak seorang pun dapat bertahan hidup lebih dari 4-5 hari tanpa minum air. Selain itu, air juga digunakan untuk memasak, mencuci, mandi, dan membersihkan kotoran yang ada di sekitar rumah. Air juga digunakan untuk keperluan industri, pertanian, pemadam kebakaran, tempat rekreasi, pengangkutan, dan lain-lain. Penyakit-penyakit yang menyerang manusia dapat juga di­sebarkan melalui air. Keadaan tersebut tentunya dapat menimbulkan wabak penyakit dimana-mana.


Secara purata air dalam tubuh manusia rata-rata 65% dari berat badannya, dan purata tersebut sangat berubah-ubah pada seseorang, bahkan juga bervariasi antara bahagian-bahagian tubuh seseorang. Beberapa organ tubuh ma­nusia yang mengandung banyak air, antara lain, otak 74,5%, tulang 22%, ginjal 82,7%, otot 75,6%, dan darah 83%.
Setiap hari kurang lebih 2.272 liter darah dibersihkan oleh ginjal dan sekitar 2,3 liter diproses menjadi air kencing. Selebihnya diserap kembali masuk ke aliran darah. Dalam kehidupan sehari-hari, air dipergunakan antara lain untuk ke­perluan minum, mandi, memasak, mencuci, membersihkan rumah, pelarut ubat, dan pembawa bahan buangan industri.
jika kita lihat dari sudut ilmu kesihatan masyarakat, penyediaan sumber air bersih harus dapat memenuhi keperluan masyarakat karana persediaan air bersih yang terbatas memudahkan timbulnya penyakit. Purata keperluan air setiap individu per hari  antara 150-200 liter atau 35-40 galon. Keperluan air tersebut berubah-ubah dan bergantung pada keadaan iklim, kehidupan, dan masyarakat